Att starta webbutik kräver att man har en bra idé för vad man vill sälja och att man kan sitt område. E-handeln kan nå en enorm räckvidd och det gäller att veta hur man ska nå ut till sin målgrupp. Därför är det viktigt att börja med en affärsplan där man gör en lista på allt som behöver göras inför uppstart.

Affärsplan, lagar och reglerE-handel i mobilen

Det är alltid bra att börja med att göra en affärsplan, där man noggrant skriver ned sin strategi inför att starta webbutik. Allt ifrån vad man ska sälja, utbud, till vilka priser man ska ta, och hur man ska frakta produkterna är viktigt att tänka på. Man bör också analysera sina konkurrenter och fundera på vad man har som är unikt jämfört med dem och hur man ska sticka ut. Andra punkter man bör ta upp i sin affärsplan är om man tänkt sig att skicka varor utomlands, om man ska ha något lager eller förvara allt hemma, vart man ska köpa in produkterna ifrån och vilka betalningssätt man ska erbjuda.

Det är viktigt att man ser till att följa e-handelslagen när man startar sin webbutik. Det innebär att det finns vissa krav man bör uppfylla som säljare. Bland annat bör alltid ens egna kontaktuppgifter finnas tillgängliga för köparen, samt pris och frakt måste alltid anges tydligt. Lagen om distansavtal måste också följas vilket innebär att köparen har rätt till 14 dagars ångerrätt. Övriga regler som ska följas är ICC (International Chamber of Commerce) som syftar till att underlätta den etiska standarden inom näringslivet samt marknadsföringslagen. Eftersom man kommer att hantera en del personnummer vid beställningar omfattas man även av personuppgiftslagen, PUL.

Marknadsföring, hemsida och kundtjänst

För att nå ut till sina kommande kunder och sticka ut bland konkurrenterna bör man ha en bra plan för sin marknadsföring. Det är viktigt att fundera på om man vill göra detta själv eller anlita en byrå som sköter marknadsföringen. Att använda sociala medier är ett enkelt och billigt sätt att nå ut till en bred massa. Facebook, Instagram och att ta hjälp av bloggare som är nischade på samma tema som ens varor är ett populärt sätt att marknadsföra sig på. Dessutom är det viktigt att man är synlig på Google genom att ha en bra och sökmotoroptimerad hemsida.

Även om man har en färdig idé får man vara beredd på att det tar ett tag att bygga upp en hemsida, lägga upp alla produkter och få igång en fullt fungerande webbutik. Det finns flera färdiga mallar man kan använda om man är nybörjare på e-handel. Det är också viktigt att vara tillgänglig som säljare, då de blivande kunderna kommer att behöva kommunicera med en via ens sociala kanaler och via den kundtjänst man erbjuder. Man bör fundera på om man vill sköta allt detta på egen hand eller så småningom anställa personal till detta för att man istället själv ska kunna ägna sig åt kärnverksamheten.