Har du funderat på att starta skivbolag? Utvecklingen i skivbranschen går egentligen mot att fler och fler artister gör mer själva, eftersom det blivit så enkelt i och med digitaliseringen och utvecklingen inom IT. Innebär det att det inte längre går att få lönsamhet i ett skivbolag? Inte alls! I den här texten ska vi ge en del idéer kring hur man kan tänka i uppstartsskedet för att skapa förutsättningar för framgångsrikt företagande.

Jobba med musiken du älskar

Starta skivbolagAtt starta skivbolag är en möjlighet att få arbeta med något man brinner för. I många branscher kan just det ingångsvärdet vara lite problematiskt. Den som vill tjäna pengar bör snarare satsa på enkla och breda produkter eller tjänster än på att utgå från egen smak i affärsbesluten. Inom musik kommer du dock att kunna hitta andra som gillar samma sak som du själv, även om det är något så smalt som norsk death metal eller modern konstmusik. Att nischa sig och satsa på kvalitet lönar sig helt enkelt. Små skivbolag som fokuserar på vissa musikstilar har klarat sig bättre än andra i branschen under senare år.

Om du blir känd för att vara djupt kunnig inom en genre kommer du att bli en attraktiv partner för de band och artister som verkar i den. Jobbar du bredare är motivet att välja just dig inte lika stort. Skivbolag erbjuder idag många olika saker och det är viktigt att banden kan välja vad de vill göra själva och vad de vill ha hjälp med. Har du mycket kontakter i musikbranschen kan du erbjuda hjälp med bokningar och turnéer. Är du tekniskt intresserad är det kanske läge att investera i proffsig inspelningsutrustning. Annars är det i första hand försäljning och marknadsföring som skivbolag sysslar med. Du behöver en plan för hur du ska arbeta med den biten.

Signa och satsa på lovande band

Det absolut viktigaste för ett skivbolag är att knyta till sig riktigt bra band och artister och att du kan sälja så många låtar eller skivor av dessa (beroende på hur du distribuerar musiken), att bolaget blir lönsamt. På ett skivbolag arbetar man som en slags talangscout och det gäller att ha kanaler som gör så att man får information om nya lovande band. Annonsering online kan vara bra men det handlar också om att besöka festivaler och på andra sätt delta i musiklivet. Att odla kontakten med de band som knyts till bolaget är också mycket viktigt. Alla måste vinna något på samarbetet.

Hur framgångsrikt ett band blir beror faktiskt mycket på dig om ni har ett nära samarbete. Det finns många bra band som aldrig når sin kommersiella potential eftersom deras bolag inte lägger ner tillräckliga resurser på dem. Du måste ha möjlighet och våga investera i skivbolagets artister innan de genererar intäkter till skivbolaget. Det här är alltså en bransch där man behöver ha en del tillgångar när man startar och det är tyvärr inte givet att man för låna pengar då många skivbolag har det svårt rent ekonomiskt. Börja gärna med skivbolag i form av sidoprojekt som du inte är ekonomiskt beroende av.