Att starta eget klädmärke är inte det allra lättaste men det är absolut inte omöjligt! I den här artikeln kommer vi att hjälpa dig att stå ut i den tuffa konkurrensen och samtidigt ge dig tips och råd om den praktiska delen. Vilka tillstånd behöver jag för att starta ett eget klädmärke? Hur är det annorlunda att driva ett klädmärke jämfört med ett annat företag? Läs vidare för att veta mer!

Det kan finnas många skäl till att starta ett eget klädmärke. Du kanske har några bra designidéer, eller så hittar du helt enkelt inte de kläder du letar efter. När modets och funktionsklädernas påverkan på miljön uppmärksammas allt mer är det också många som vill skapa mer hållbara klädmärken. Det kan dock vara svårt att veta var man ska börja.

Hur vet jag att efterfrågan finns?

Modedesigner i ateljénDet är väsentligt att se till att det finns en efterfrågan eller behov av dina produkter innan du investerar pengar i att lansera dem. Detta gäller så klart inte bara när man vill starta eget klädmärke utan för alla typer av företag. Att starta med en tydlig vision och med en specifik målgrupp i tankarna hjälper dig inte bara att skapa bättre kläder som folk kommer att vilja köpa – det är också bra ur en ekonomisk synpunkt. När man har ett plagg att beställa från tillverkaren finns det ofta en minimigräns för hur många plagg man måste beställa (ex. 500 st men ibland betydligt fler).

Med andra ord stiger kostnaderna snabbt för varje plagg man lägger till i sin kollektion (läs mer om kostnader här nedan). Fundera på vem du vill ska bära dina kläder, vilka liknande märken finns det och vilka handlar där? Om det inte finns några liknande märken överhuvudtaget beror det ofta på att det inte finns någon efterfrågan hos kunderna. Du vill inte återuppfinna hjulet utan snarare göra något som andra redan gör fast på ett bättre sätt. Fundera på vilka brister som finns på marknaden och vad du själv önskar att du skulle kunna köpa. När du vet att efterfrågan finns är det fritt fram att fundera ut en affärsplan.

Vilka kostnader finns?

En av de största anledningarna till att det kan vara svårt att starta ett eget klädmärke är just att det kräver ganska höga kostnader. Även om det finns vissa stora kostnader när man startar ett eget klädmärke, som till exempel personal, lagerutrymme, revisor, design av hemsida och eventuell utlandsresa för att välja ut tyger så är det också viktigt att tänka på de många mindre kostnaderna som tillsammans kan bli stora belopp. Till exempel behöver kläderna ha en lapp med tvättråd, betalningsmetoder (så som klarna, PayPal och liknande) tar ut en avgift för varje försäljning och för varor som beställs från utlandet behöver man betala tull och fraktavgifter.

En annan mycket viktigt utgift när det gäller kläder är samples, dvs provplagg som man beställer för att se exempel på hur den färdiga produkten kan se ut och om man vill ändra något. Dessa kostar inte så mycket per plagg men lägger man till frakt och nya samples efter att man har gjort ändringar så stiger kostnaden snabbt. Man kan räkna med att behöva allt från 3-10 samples per plagg men det kan variera mycket.

Från idé till färdigt klädmärke

  1. Idén
    Du får en idé, kopplat till behov hos dig eller personer i din omgivning.
  2. Undersök marknaden
    Är din idé unik, eller finns det andra som redan säljer samma typ av produkter som du har tänkt dig? För att ta reda på detta måste du undersöka marknaden noga. Kanske upptäcker du att de plagg du har tänkt tillverka redan finns. Kanske finns de, men i en sämre version än den du har tänkt ut. Kanske finns plaggen att köpa, men inte på den svenska marknaden. Då ska du kanske importera dessa till Sverige, istället för att starta ett klädmärke.
  3. Affärsplan
    En affärsplan tvingar dig att titta på din affärsidé ur olika vinklar, inte bara ur din egen. Läs mer om affärsplanen här.
  4. Branding
    Även om dina produkter kommer att vara unika kommer de att konkurrera med andra tillverkares. Därför är det viktigt att lägga tid på varumärket. Vad vill du att ditt klädmärke ska förmedla?
  5. Skaffa kapital
    Det finns många sätt att skaffa det kapital du behöver för att finansiera din affärsidé. Här har vi listat några av dem. Ett sätt som blir allt vanligare är crowdfunding. Det kan även finnas bidrag att söka. Här finns en sammanställning av bidrag du kan söka som företagare, men listan är inte uttömmande.
  6. Knyt till dig kompletterande kompetenser
    Att starta och driva ett klädmärke kräver kompetens inom många olika områden: design, logistik, marknadsföring, bokföring med mera. Har du alla dessa kompetenser? Om inte, är det bäst att du anställer eller anlitar personer som har det. Många typer av konsulttjänster är idag tillgängliga på nätet.
  7. Definition av kollektion
    Även om du vill börja med att producera ett plagg är det bra att skapa en hel kollektion, som passar ihop. Definiera vad kollektionen ska innehålla, med utgångspunkt i din vision, varumärkets identitet och vilka produkter du vill skapa.
  8. Design
    Nu är det dags för det som många tycker är det allra roligaste: att designa plagget eller plaggen. Se till att affärsidén och visionen finns med, vare sig du designar kläderna själv eller betalar någon annan för att göra det.
  9. Sourcing
    Du kommer alltid att vara beroende av underleverantörer, även om du syr plaggen själv. Nu börjar jakten på underleverantörer som kan tillhandahålla material och tillbehör, och ofta också tillverkare som kan producera plaggen.
  10. Prissättning
    Vilka priser har du tänkt ta av kunderna? Kommer dessa priser att täcka kostnaderna för produktionen? Kanske måste du höja dina priser för att ditt nystartade klädmärke ska gå runt.
  11. Mönster och prototyper
    Din design ska omvandlas till ett mönster, som sys upp till en prototyp. Utifrån den färdiga prototypen kan mönstret sedan behöva modifieras, så att det går att skapa kläder i olika storlekar som ser ut som i din vision.
  12. Produktion
    När du har en slutgiltig prototyp, s.k. säljprov, är det dags att sätta den i produktion. Kontakta dina underleverantörer för att planera in leveranser och produktion i deras schema.
  13. Leverans
    När plaggen är klara ska de transporteras till kunder, grossister eller återförsäljare. Hur ska du göra detta? Ska du ha ett eget lager, eller ska kläderna skickas direkt till kund? Detta är frågor som du bör ha funderat på innan du kommit fram till denna punkt.

Förhoppningsvis har du nu bättre koll på vad det innebär att starta ett eget klädmärke och att du känner dig redo att jobba mot din dröm. Lycka till!