Att starta eget klädmärke är inte det allra lättaste men det är absolut inte omöjligt! I den här artikeln kommer vi att hjälpa dig att stå ut i den tuffa konkurrensen och samtidigt ge dig tips och råd om den praktiska delen. Vilka tillstånd behöver jag för att starta ett eget klädmärke? Hur är det annorlunda att driva ett klädmärke jämfört med ett annat företag? Läs vidare för att veta mer!

Modedesigner i ateljénHur vet jag att efterfrågan finns?

Det är väsentligt att se till att det finns en efterfrågan eller eller behov av dina produkter innan du investerar pengar i att lansera dem, detta gäller så klart inte bara när man vill starta eget klädmärke utan för alla typer av företag. Att starta med en tydlig vision och med en specifik målgrupp i tankarna hjälper dig inte bara att skapa bättre kläder som folk kommer vilja köpa utan det är också bra ur en ekonomisk synpunkt. När man har ett plagg att beställa från tillverkaren finns det ofta en minimigräns för hur många plagg man måste beställs (ex. 500 st men ibland betydligt fler).

Med andra ord stiger kostnaderna snabbt för varje plagg man lägger till i sin kollektion (läs mer om kostnader här nedan). Fundera på vem du vill ska bära dina kläder, vilka liknande märken finns det och vilka handlar där? Om det inte finns några liknande märken överhuvudtaget beror det ofta på att det inte finns någon efterfrågan hos kunderna. Du vill inte återuppfinna hjulet utan snarare göra något som andra redan gör fast på ett bättre sätt. Fundera på vilka brister som finns på marknaden och vad du själv önskar att du skulle kunna köpa. När du vet att efterfrågan finns är det fritt fram att fundera ut en affärsplan.

Vilka kostnader finns?

En av de största anledningarna till att det kan vara svårt att starta ett eget klädmärke är just att det kräver ganska höga kostnader. Även om det finns vissa stora kostnader när man startar ett eget klädmärke, som till exempel personal, lagerutrymme, revisor, design av hemsida och eventuell utlandsresa för att välja ut tyger så är det också viktigt att tänka på de många mindre kostnaderna som tillsammans kan bli stora belopp. Till exempel behöver kläderna ha en lapp med tvättråd, betalningsmetoder (så som klarna, PayPal och liknande) tar ut en avgift för varje försäljning och för varor som beställs från utlandet behöver man betala tull och fraktavgifter.

En annan mycket viktigt utgift när det gäller kläder är samples, dvs provplagg som man beställer för att se exempel på hur den färdiga produkten kan se ut och om man vill ändra något. Dessa kostar inte så mycket per plagg men lägger man till frakt och nya samples efter att man har gjort ändringar så stiger kostnaden snabbt. Man kan räkna med att behöva allt från 3-10 samples per plagg men det kan variera mycket. Förhoppningsvis har du nu bättre koll på vad det innebär att starta ett eget klädmärke och att du känner dig redo att jobba mot din dröm. Lycka till!