Att starta ett företag inom e-handel kräver både tid, engagemang och kunskap. Man måste ha viss kunskap om försäljning, handel och IT, men man kan också lära sig mycket på vägen. Innan man sätter igång kan det kännas övermäktigt att ta reda på alla regler och bestämmelser. I den här artikeln kommer vi hjälpa dig på traven och gå igenom viktiga tips inför att starta e-handel.

Upprätta en affärsplan och bestäm organisationsform

En första viktig grundprincip när man ska starta e-handel är att ta reda på inom vilket område man vill starta e-handel. Vissa varor och tjänster säljer bättre än andra och det är fördelaktigt om man förstår de två grundläggande begreppen utbud och efterfrågan. Ska man rikta in sig på barnartiklar, skönhet och hälsa eller kanske sport och fritid? När man har bestämt vilken nisch man vill inrikta sig på är nästa steg att upprätta en affärsplan. I den bör det framgå vad ens affärsidé är, vilka potentiella kunder och konkurrenter som finns, vilken organisationsform man ska ha, och hur man tänker kring marknadsföring och försäljning.

När man ska välja organisationsform finns det flera aspekter att ta i beaktande. Ska man driva e-handeln ensam eller är man flera stycken? Har man stort eller litet startkapital? Det är nu dags att jämföra olika företagsformer. Enskild näringsverksamhet passar om man ska vara ensam ägare i företaget och går in med ett litet kapital. Är man däremot flera personer och har ett startkapital som uppgår till minst 50 000 kr brukar ett aktiebolag vara att föredra. Det finns även andra organisationsformer. Oavsett vilken organisationsform som passar ens affärsplan bäst ska man alltid ansöka om F-skatt och följa gällande regler.

Bud med paket från e-handelFörsäkringar och marknadsföring

När man har startat upp sitt företag inom e-handel bör man också skaffa någon form av försäkring för att skydda verksamheten från eventuella risker. Om produkter och verktyg som hör till ens verksamhet blir stulna, eller om en kund blir skadad till följd av ens varor eller tjänster, gör man sig behjälplig med en företagsförsäkring. För att skaffa en sådan bör man uppfylla vissa villkor, till exempel att det finns brandsläckare och utrymningsvägar. Om man driver e-handeln i hemmet är det viktigt att tänka på att hemförsäkringen inte täcker upp för företaget. Hemförsäkringen gäller enbart för privat bruk. För att vara på den säkra sidan är det bra att gå med i en a-kassa, utifall verksamheten inte utvecklas som planerat.

Till sist vill vi nämna en viktig punkt när det kommer till att driva företag inom den digitala e-handeln. Marknadsföring och synlighet är a och o för att man ska kunna skapa en kundkrets och etablera goda kundrelationer. Se till att sökoptimera webbshoppen då det sägs vara ett av de mest effektiva sätten att uppnå digital framgång på. Sponsrade länkar är populära eftersom man kan välja geografisk krets och målgrupp. Man bör vara aktiv på sociala medier och allra minst ha en företagssida på Facebook, så att man kan sprida ordet om sin e-handel och interagera med kunderna. Erbjudanden, bonussystem för återkommande kunder och fri frakt över en viss summa brukar locka nya kunder.