Har du en lysande affärsidé och vill öppna en egen butik? Att starta butik är inte speciellt svårt men det är ändå en del saker du ska tänka på. Du kanske måste ansöka om tillstånd och det finns regler du måste följa. Dessutom ska det finnas ett behov av de produkter du tänker sälja. Är läget på lokalen lämpligt och finns dina blivande kunder där?

Att starta en butik och sälja produkter inom sitt intresseområde är en dröm för många människor. Intresset har heller inte mattats av, trots att många spår att näthandeln kommer att slå ut många småbutiker. Å andra sidan är det vanligt att den som startar en butik idag väljer att komplettera den fysiska affären med e-handel, vilket gör det möjligt att nå kunder i hela landet.

Läs mer här om hur du gör för att starta e-handel.

Hur går jag tillväga?

Den vanligaste företagsformen för mindre butiker är enskild firma där man står som ensam ägare alternativt handelsbolag om man är fler ägare. Det första du gör när du har bestämt dig för att starta butik är att se om du har rätt till starta eget bidrag. Om du är arbetslös är chansen stor att du kan få bidrag. Hos Skatteverket ska du ansöka om att bli godkänd för F-skatt samt momsregistrering. Det är hos Skatteverket du registrerar dig som arbetsgivare också och det måste du göra om du ska anställa personal. Om det är företagsformen enskild firma du ska ha är det inte ett krav att registrera sig hos Bolagsverket men du kan göra det för att skydda ditt företagsnamn.

Om du driver ett handelsbolag ska en delårsrapport innehållande bland annat balansräkning lämnas till Bolagsverket. Oavsett om det är enskild firma eller handelsbolag ditt företag ska vara måste du upprätta bokföring. Alla utgifter och inkomster ska bokföras och i slutet av året ska du göra ett årsbokslut. Om du ska sälja varor eller tjänster i din butik krävs det i de flesta fall att du har ett certifierat kassaregister och det anmäler du till Skatteverket. Som egen företagare betalar du själv in för din sjukförsäkring och då ska du välja antal karensdagar hos Försäkringskassan. Ju fler karensdagar du väljer desto mindre betalar du för sjukförsäkringen.

Vissa varor kräver tillstånd

Tillstånd stämpelOm du ska sälja kläder, skor eller inredningsartiklar krävs inte mer än det tidigare nämnda. Gäller din verksamhet bland annat djur, kemiska produkter, vapen och tobak krävs tillstånd eller godkännande från till exempel kommunen, Rikspolisen och Jordbruksverket. Ta reda på om de varor eller tjänster du ska sälja kräver tillstånd innan du startar upp företaget. När alla moment inom byråkratin är färdiga återstår roliga med att starta upp. Om du redan funnit en lokal har du förstås kollat upp att den har ett bra läge där dina potentiella kunder kommer att passera och även komma in till dig. Du kommer säkert att sätta upp en skylt och där bör du kolla ifall det behövs tillstånd för den.

Kommer dina produkter att sälja bra? Det är alltid en risk med att öppna butik och du bör ha undersökt marknaden innan. Finns det ett behov av det du tänker sälja? Varorna ska vara kommersiella och sortimentet ska ha en bra mix. Om du tänker ha ett mycket nischat sortiment bör du tänka på att det kan fungera bra i en storstad medan det i en mindre stad kanske inte finns tillräckligt många kunder för ditt smala sortiment. Då kan det vara ett alternativ att även sälja på nätet för att utöka kundkretsen. Det bästa sättet att lyckas är att vara unik. Är du och din idé unika?

Ställ dig själv följande frågor om du funderar på att starta en butik:

  1. Behövs butiken? Fyller den ett hål på marknaden, och kommer andra att vara villiga att betala för de saker som du vill sälja? Det öppnas många butiker som säljer fantastiska saker, men som har för litet kundunderlag för att kunna gå runt.
  2. Går det att hitta en bra lokal? Det går inte att driva en bra butik i en dålig lokal. Läget och lokalens utformning är ofta avgörande, och det finns också lokaler där ingen lyckas driva en framgångsrik verksamhet. Starta inte butiken bara för att en lokal blir ledig, utan fundera på om rätt kunder kommer att vilja ta sig till butiken, och om tillräckligt många spontanbesökare i rätt kategori kommer att passera din butik.
  3. Hur passar din butik in tillsammans med de andra i området? Kompletterar den utbudet, finns det andra butiker som fungerar som dragplåster? Eller är det tvärt om så, att en av dina stora konkurrenter finns i området? Det behöver inte vara till din nackdel, men det är viktigt att ta med detta i din analys.
  4. Hur ska du marknadsföra butiken? Räkna inte med att kunderna kommer att hitta till din butik automatiskt. Det är vanligt att butiker marknadsför sig med olika typer av extraerbjudanden när de öppnar, men fundera på vad din budget tillåter.
  5. Hur bra är du på att hantera människor? Att driva en butik innebär att du kommer att möta och hantera kunder, som är de som ger butiken intäkter. Därför är det viktigt att du klarar att inte bli sur och otrevlig, även om dina kunder är det.
  6. Behärskar du ekonomi? Det är mycket att hålla reda på för den som driver en butik, inte minst när det gäller bokföring och redovisning. Du kan få mycket hjälp genom att anlita en redovisningsbyrå, eller genom att använda en digital tjänst. Kom bara ihåg att du är ansvarig för bokföringen även om du tagit hjälp utifrån.
  7. Hur mår du? Att driva en butik är slitsamt, framför allt i början, och du bör vara beredd på långa dagar. Om du har problem med att gå upp tidigt, eller med att gå och lägga dig sent, bör du kanske inte driva en butik. Förutom att hantera kunder, och sköta bokföringen ska du också inventera lagret, ta emot leveranser, planera marknadsföring m.m. Om du tycker att det verkar övermäktigt kan ett alternativ vara att starta webbutik.