En affärsplan för riktning och investeringar
En affärsplan presenterar företagets vision, men också strategi och finansiering för att nå de uppsatta målen. Den är innehåller affärsidén, nedbruten i ett antal affärsmål, en bedömning av möjligheten att nå dessa mål, och en plan för hur målen ska uppnås.
Affärsplanen fyller framför allt två syften. Den används dels för att peka ut riktningen för företaget, och visa hur man ska nå de uppsatta målen. Affärsplanen är också viktig när företaget ska attrahera finansiärer eller ansöka om lån, eftersom den visar hur det är tänkt att affärsidén ska förverkligas. Därför är planen ett mått på hur realistisk affärsidén och de uppsatta målen är.
Att ha en affärsplan är väldigt vanligt, och nästan ett måste för nya företag. Här beskriver man sin vision om vad företaget ska hålla på med, hur man ska genomföra det och på vilka sätt som det kommer att ske. När man som ny företagare vill få med finansiärer och andra viktiga parter så är det ofta just affärsplanen som man lägger fram för att väcka ett intresse. Det är därför viktigt att planen är realistisk och kan visa på att det hela faktiskt är möjligt att uppnå. I vissa fall kan planen också vara ett sätt att visa att offentliga bidrag eller investeringar används på det sätt som det var tänkt.
I affärsplanen ska följande tas upp:
- Kundernas behov och preferenser.
- Hur marknaden fungerar.
- Konkurrenssituationen på den aktuella marknaden.
- Företagets förmåga att genomföra planen.
Vid företagande kan det finnas många olika mål med verksamheten och ibland kan målen och drömmarna sväva iväg lite. Då kan det vara mycket effektivt att sätta sig ner för att försöka få alla dessa spretiga drömmar samlade till ett dokument där det faktiskt finns saker att fokusera på. Det gör att om man är flera stycken som är involverade så har man samma mål att jobba mot. Om man ensam tänkt att driva företaget får man ändå ett fokus och kan på så sätt veta var arbetet ska inledas. En affärsplan lägger grunden för hur företaget ska startas upp och en riktlinje för var man ska lägga störst fokus. Hur gärna man än vill så kan man inte göra allt samtidigt.
Fallgropar vid framtagandet av affärsplanen
Det är roligt skriva en affärsplan, men dessvärre kan det visa sig att det är för roligt. Att göra en affärsplan är nämligen förknippat med många risker. Det är nämligen svårt att bilda sig en uppfattning om huruvida en produkt eller en tjänst kommer att bli framgångsrik, och som nybliven entreprenör har man ofta en övertro på sin nya idé.
En affärsplan innehåller ofta en prognos för företagets utveckling de kommande fem till tio åren, något som det alltid är vanskligt att uttala sig om när man ligger i startgroparna med sitt företag. Om det är möjligt bör man därför göra undersökningar för att kartlägga kundernas behov och potentialen för produkten eller produkterna på marknaden innan man skriver sin affärsplan.
Det är också viktigt att inte låsa sig för hårt vid affärsplanen, utan att vara beredd på att förändra den när man vet hur företaget och dess produkter tas emot på marknaden. En annan sak som är viktig när affärsplanen tas fram är att inte bara fokusera på företagets styrkor, utan att också ta upp verksamhetens svagheter och hur dessa ska övervinnas. Inte minst är detta viktigt om det rör sig om en extern affärsplan, som ska visas upp för potentiella investerare. De vill nämligen se att ni är medvetna om att vägen framåt kanske inte kommer att vara lagd med guldtackor.