Själva begreppet affärsmodell är ingen nymodighet, det har existerat sedan 1960-talet. Trots detta är det många som tycker att det är svårt att hålla isär detta begrepp från andra närbesläktade uttryck som affärsstrategi, affärsplan och affärsidé. En affärsmodell beskriver hur ditt företag skapar olika typer av värden. Den förklarar på ett teoretiskt och tydligt vis vad som är viktigt för att verksamheten ska inbringa inkomster. Enkelt uttryck så är den ett klargörande av hur företagets verksamhet fungerar. Man kan säga att en affärsmodell bygger vidare på företagets affärsidé. Den är en slags ritning som förklarar hur företaget ska tjäna pengar. Optimala affärsmodeller omfattar sådant som strategier för kundrelationer och värdeskapande. Den innefattar även företagets vision och resurser och processer som ligger till grund för att företaget ska vara vinstdrivande.
Varför behövs en affärsmodell?
Varför ska ett företag överhuvudtaget ha en affärsmodell? Syftet med en sådan är att tydliggöra vad som är viktigt för att företaget lyckas. Affärsmodellen kan även skapa förståelse för företagets komplexa verklighet. Det kan vara svårt att beskriva sin affärsmodell på ett strukturerat och tydligt sätt.
Man beskriver ofta affärsmodellen som en tavelduk där de olika delarna målas upp. Denna duk kan innehålla frågor som analyserar målgrupper, kundrelationer, distributionskanaler, intäktsström, kostnadsstruktur och leveransorganisation. Frågor som ”vad motiverar olika investeringar?” samt ”hur hanterar vi kundrelationer?” kan illustreras av affärsmodellen.
Affärsmodellens delar
En affärsmodell består av flera delar.
- En intäktsmodell, som visar hur intäkter kommer in till företaget.
- En produktionsmodell, som beskriver hur varor och/eller tjänster produceras.
- En leveransmodell, som beskriver hur varorna eller tjänsterna kommer kunden tillgodo.
Affärsmodeller används ofta för att beskriva och klassificera företag. Ett annat vanligt användningsområde är när chefer undersöker möjligheter till framtida utveckling inom ett företag. Det är inte ovanligt att ett företags affärsmodell tjänar som inspiration för andra företag.
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att ditt företags affärsmodell är unik. Varje företag bygger sin verksamhet på egna unika resurser. Dessa resurser måste alltid koordineras på ett sätt så att det passar just den aktuella verksamheten. Det brukar inte rekommenderas att kopiera någon annans affärsmodell rakt av.
Skillnaden mellan affärsmodell och affärsidé
Affärsmodellen bygger vidare på det som är företagets kärna, affärsidén. En affärsidé ska kunna formuleras i några få meningar och svarar på frågorna: ”vad”, ”hur”, ”till vem” och ”varför”. När en affärsmodell ska sättas på pränt så tar den betydligt mer plats i anspråk. Den visar hur de olika delarna i företaget arbetar och är organiserade.
Skillnaden mellan affärsmodell och affärsplan
Man kan säga att affärsmodellen beskriver hur företaget ska fungera och affärsplanen är beskrivningen för hur företaget ska nå det målet. En affärsplan är en tids- och aktivitetsplan för hur målet ska nås. Affärsplanen är helt beroende av affärsmodellen, man kan inte planera om man inte vet vad som är målet.
Affärsmodellens byggstenar
Ekonomerna Alexander Osterwalder och Yves Pigneur har utarbetat Business Model Canvas, ett verktyg för att skapa affärsmodeller. Verktyget består av nio byggstenar, som tillsammans bildar en verksamhets affärsmodell.