Alla typer av verksamheter behöver kunder för att vara lönsamma. En bra produkt, vare sig det är en vara eller tjänst, räcker inte. Du måste också hitta sätt att nå ut med produkten till kunderna – de kommer inte att hitta till dig av sig själva.
Hur ska du då gå till väga? Allra först måste du lära känna din målgrupp. Vilka är intresserade av din produkt? Rör det sig om företag eller privatpersoner, stads- eller landsbygdsbor, unga eller äldre? Att lägga tid och resurser på att lära känna din målgrupp gör att du kan anpassa ditt budskap.
1. Samarbeta med ett partnerföretag
Företagande är inget nollsummespel. Ett samarbete med ett partnerföretag, som har samma målgrupp men en annan produkt, kan vara gynnsamt för båda om ni skickar kunder till varandra. Om du arrangerar outdoorupplevelser kan du t.ex. samarbeta med en butik som säljer friluftsutrustning.
2. Sponsra en förening
Nästan oavsett hur stor orten du är verksam på är finns det föreningar: idrottsföreningar, hembygdsföreningar och intresseföreningar av olika slag. Genom att sponsra en eller flera föreningar kan du få exponering av ditt varumärke. Men nöj dig inte med att sätta företagsloggan på knattelagets vattenflaskor. Utnyttja också möjligheten att nätverka genom att gå på event som föreningen anordnar – även arrangemang som fotbollsmatcher och spelmansstämmor.
3. Använd affiliates
Affiliatemarknadsföring kan inte bara vara ett sätt att tjäna pengar på en webbsajt. Det kan också vara ett sätt att hitta kunder för din produkt eller tjänst. Andra webbplatsägare marknadsför dina produkter eller tjänster, och får provision när kunden beställer något. Det finns många affiliatenätverk du kan använda dig av, men du kan också bygga upp ett eget nätverk.
4. Nätverka med andra företag
Du bör ta varje tillfälle att nätverka i akt, och det gäller inte minst när det ges möjlighet att nätverka med andra företagare. Skälen till detta är många, och några av dem är:
- Du kan hitta en mentor, som kan berätta om sin resa, sina misstag och sina lärdomar längs vägen.
- Du får en bild av dina konkurrenter.
- Du kan hitta företag att samarbeta med.
Nätverksträffar för företagare arrangeras av bl.a. Företagarna och Nyföretagarcentrum.
5. Använd nyhetsbrev
Många företag skickar endast nyhetsbrev till sina befintliga kunder, vilket gör att de missar de som inte är kunder än, men skulle kunna bli det i framtiden. Gör det enkelt för befintliga prenumeranter att skicka nyhetsbrevet vidare, och skapa whitepapers som kan laddas ner genom att registrera sig för nyhetsbrevet.
Fyll inte nyhetsbrevet med reklam, utan se till att det har ett mervärde. Exempel på detta kan vara:
- En artikel
- Några snabba tips
- En instruktionsfilm som visar hur man använder er produkt eller tjänst
Tänk också på att döpa nyhetsbrevet till något intressant, som lockar mottagarna till att öppna det när de ser ämnesraden.
6. Ta hjälp av återförsäljare
En etablerad återförsäljare har redan en kundkrets, och om du tar hjälp av återförsäljaren kan du nå ut till dessa. Det gäller dock att hitta en återförsäljare som passar ditt varumärke, och som representerar dina produkter och ditt varumärke på ett bra sätt. Saker att fundera över vid valet av återförsäljare är:
- Vilken målgrupp har återförsäljaren?
- Vilken marknadsföring har återförsäljaren?
- Vilket utbud har återförsäljaren idag? Skulle er produkt fylla en lucka, eller säljer de redan konkurrenternas produkter?
- Hur ser återförsäljarens nyckeltal ut? Vad har de för omsättning och resultat?
7. Utveckla din expertis
Det finns många exempel på företagare som framträder i medierna – inte minst i branschpress – som experter på sitt område. Detta leder också till att de får fler kunder. Hur etablerar man sig då som en expert på ett område? Ett sätt kan vara att arrangera seminarier och utbildningar inom ditt expertområde, eller att starta en blogg där du delar med dig av dina kunskaper.
Att arbeta på detta sätt kommer att ta tid, men det är en investering som betalar sig på sikt, bara ni har tålamod.