Hur ska du gå till väga för att skapa en smart organisk tillväxt från början i ditt företag? Det är inte ovanligt att ett företag har en lysande affärsidé eller en slumrande marknad, men ändå inte lyckas skapa tillväxt.
Många svenska företag vill växa. Enligt en undersökning Tillväxtverket gjort vill en tredjedel öka sin omsättning, och en tredjedel vill öka både omsättning och antalet anställda. En tredjedel, slutligen, vill inte växa.
Det finns två sätt att skapa tillväxt i ett företag, alltså att öka omsättningen och antalet anställda. Det kan ske genom förvärv eller genom organisk tillväxt, där det senare innebär att företaget växer av egen kraft. Det finns mycket du som entreprenör kan göra för att förbättra förutsättningarna för organisk tillväxt.
- Ha koll på siffrorna. En sund ekonomi är en förutsättning för att företaget ska kunna växa. Samtidigt ska företaget kunna öka sin försäljning hela tiden, och det ska gå att skala upp produkten eller tjänsten. Det gäller alltså att inte gräva ned sig i siffrorna.
- Lyssna på marknaden. Ditt företag kan inte växa om ni inte tillgodoser kundernas behov. För en dialog med kunderna – kanske kan någon av dem hjälpa dig med att utforma bolagets erbjudande. Dagens kunder är i allmänhet villiga att hjälpa till med att utforma erbjudandet, det gäller vare sig ni säljer B2B eller B2C. Tänk också på att nya produkter eller tjänster som ni lanserar ska vara inriktade på att lösa kundernas behov, inte på att öka antalet produkter ni kan sälja.
- Ta hjälp av andra. Anlita en utomstående part för att titta på företagets siffror. Skaffa dig en mentor som redan har gjort den tillväxtresa du är på väg att göra. Det finns mentorsprogram att gå med i, men det kan också fungera bra att helt enkelt presentera sig för en framgångsrik entreprenör och be om råd.
- Gör en strategisk försäljningsplan, och var beredd på att revidera den. Följ planen när du säljer, och stäm regelbundet av mot den. Förutsättningarna förändras ständigt, inte minst när du säljer mer och mer, så var beredd på att justera din strategi.
- Se det inte som ett självändamål att växa snabbt. Det är inte många företag som klarar av att växa snabbt, och samtidigt vara lönsamma år efter år. En viktig anledning till detta är att snabbt växande kräver att alla på företaget gillar den konstanta förändring som detta innebär. Därför är det viktigt att rekrytera personal som vill vara med på resan, och som tycker att utmaningar och förändringar är viktiga.
Insikter och åtgärder
I en skrift med titeln Att starta och driva tillväxtföretag – Några råd på vägen, som gavs ut av organisationen Connect för nästan 20 år sedan, står det att två saker krävs för att ett företag ska växa framgångsrikt: insikter och åtgärder. Det krävs insikter om vad som skapar tillväxten, och åtgärder för att realisera tillväxten.
Av denna anledning är det viktigt att tillsätta en kompetent styrelse, och inte vara rädd för att ta in nya delägare. Både styrelse och delägare kan bidra med viktig kompetens, och dessutom ha stora nätverk som gör det möjligt att hitta ytterligare kompetens, och inte minst affärsmöjligheter.