E-handelns tid är nu, skrev nyhetssajten Voister för en tid sedan. Handeln på internet ökar, och konsumenterna blir mer öppna för nya former av e-handel, exempelvis att köpa mat på nätet. Detta minskar marginalerna i den traditionella detaljhandeln, men för den som säljer varor på nätet ser det ljusare ut.
Många framhåller att Amazon kan komma att utgöra ett hot när de lanserar sin tjänst i Sverige, men det kan också bli ett gyllene tillfälle för de som vet hur de ska använda plattformen för att nå sina kunder.
1. En webbshop som lockar kunder
Att sälja på nätet handlar inte bara om att ha de produkter kunderna söker, till ett bra pris. Webbshopens utformning är också mycket viktig. Det gäller inte minst kassan. Distraktioner, oklarheter eller negativa överraskningar i detta steg ökar markant sannolikheten för att kunden helt sonika ska överge sin varukorg, och shoppa någon annanstans istället.
Ett avskalat gränssnitt ökar konverteringsgraden. Grafiska element som inte har med ordern att göra, och som kanske är synliga på alla andra sidor på webbplatsen, döljs på kassasidan. Många plattformar visar bara förtroendehöjande information, som certifieringar (Trygg E-handel är ett exempel), samt svar på vanliga frågeställningar som är kopplade till köpet. Kassasidan bör därför inte visa mycket mer än följande:
- Kontaktuppgifter till butiken
- Tillgängliga betalningsmetoder
- Sammanfattning av dina viktigaste försäljningsargument, som fri frakt eller fria returer
- Om frakt tillkommer, och i så fall med hur mycket
Tänk på att det som är synligt på kassasidan i datorn även ska vara synligt i mobilen.
När samma produkter finns tillgängliga i flera webbutiker är det – förutom priset – ofta leveransvillkoren som avgör vilken butik kunden väljer att handla från. Fri frakt är en viktig konkurrensfördel, men enligt flera undersökningar efterfrågar konsumenterna tydlig information om varans leveranstid, och inte minst om vart varan kommer att levereras. Den som bor i en stad kan ha flera utlämningsställen i närheten, och den som bor på landsbygden kan ha långt till sitt närmaste utlämningsställe. Frågor om leveransen bör finnas i FAQ-sektionen på sajten, men även i kassan bör kunden kunna få svar på följande frågor:
- Skickas produkterna till kundens brevlåda, eller till ett utlämningsställe?
- Går det att hämta produkterna i butik?
- Erbjuds hemleverans, och sker den i så fall endast dagtid eller även kvällstid?
- Vilket företag anlitas för transporterna?
- Får kunden en avisering före leveransen?
I Google Analytics kan du se vid vilka steg i köpprocessen kunderna hoppar av. För att kunna göra detta måste du aktivera Förbättrad e-handel. Gå sedan in på E-handel/Konverteringar > Analys av köpbeteende.
2. Google är din vän
Många av dina kunder kommer att använda Google för att hitta till din webbutik, och du bör också använda dig av denna sökmotor, för att se hur sökresultatet ser ut och också vilka som är dina främsta konkurrenter. Jämför dig med konkurrenterna? Vad har de gjort bättre? Är deras länk mer intressant att klicka på än din?
Du bör betrakta det organiska sökresultatet, alltså det som inte är annonser, som en form av annonser. Därför bör den text som syns i sökresultatet vara informativ och säljande, och helst avslutas med någon form av call to action. Det ska gärna framgå att det är en butik, och vilket sortiment ni har.
Börja med att googla ditt företagsnamn, för att se hur din startsida visas i sökresultatet. Fortsätt med att googla dina viktigaste produkter, varumärken och produktgrupper.
Hur du får ett bättre sökresultat
Den text som visas i sökresultatet hämtar Google (och andra sökmotorer) från sidans titel och meta, som finns i koden för sidan. De flesta CMS har stöd för att ändra titeln och metabeskrivningen. Titeln ska inte vara längre än 60 tecken, och metabeskrivningen bör vara maximalt 160 tecken lång.
Titeln och metabeskrivningen bör innehålla det sökord som du vill optimera sidan för, men det innebär inte att du ska överanvända ordet. Tänk på att du vill ge kunden så bra information som möjligt om din butik och dina USP:ar, utan att ta för många tecken i anspråk.
Sätter du inte titel och metabeskrivning kommer Google att visa ett sammandrag av sidan, som sökmotorn genererar automatiskt. Då kanske inte något av dina försäljningsargument kommer fram i sökresultatet.
3. Vad händer om en vara tar slut?
De flesta är nog medvetna om att en vara kan ta slut i en butik, och så även i en webbutik. Det gäller dock att du har en strategi för vad du ska göra om detta sker, framför allt om det inträffar när du kör en kampanj som black friday, eller inför julhandeln, kort sagt i situationer med högt försäljningstryck.
När du har drivit din webbutik i mer än ett år kan du gå tillbaka och titta på tidigare års försäljningsdata, för att se vilka produkter som har sålt bäst under olika perioder, och beställa in mer från grossisterna. Men om en speciell variant av raggsockor har sålt bra hos dig inför vintern har de säkert gjort det hos dina konkurrenter också. Raggsockorna kanske är slut hos grossisten.
I en sådan situation är det viktigt att ha funderat en extra gång på relaterade produkter. I många e-handelsplattformar visas relaterade produkter automatiskt, men när det gäller storsäljarna kan det vara extra viktigt att se till att det finns bra relaterade produkter att visa. Om du har en kampanj, och kampanjvarorna har tagit slut, bör du länka till andra varor som också är prissänkta.
Om du inte har en kampanj, men en populär produkt säljer slut, bör det finnas möjlighet att bevaka den, och få ett mejl när den finns i lager igen. Inte minst är detta bra för produkter som kommer tillbaka, men som har okänd eller lång leveranstid.
Tänk på det här
Många konsumenter i de nordiska länderna är tveksamma till om e-handlare använder deras personuppgifter på ett säkert sätt. Två av tre tror att kunduppgifter delas med tredje part. En anledning till detta kan vara att kunderna inte läser webbutikens villkor för registrering och köp.
Som e-handlare kan du tjäna mycket på att tydligt informera om varför du samlar in uppgifter om kunderna, och hur du använder dem. Se till att informationen är lätt att förstå.
Bra inspel och förutom att ha en attraktiv webbshopp så måste kunderna hitta dit. Min uppfattning är att väldigt många e-handlare underskattar behovet av att arbeta med marknadsföringen.
Att köpa reklam och annonser är en sak men det dör ut så fort du slutar betala för kampanjerna.
Om du däremot satsar på sökmotoroptimering finns det stora möjligheter att få kunder, repetetivt för ett jobb du gör en gång.
Seo är självklart en återkommande satsning men det bygger på hela tiden och ger en snöbollseffekt.
Det kan låta klurigt att sökoptimera sin e-handel men många saker kan du göra själv bara du läser på lite. Har samlat en hel del bra tips från en sökmotoroptimerares vardag på den här sidan. https://etttusenprocent.com/sokmotoroptimerare/
Tycker att mina tips tar vid och jackar i bra på det ni skriver om.