Crowdfunding kallas även gräsrotsfinansiering, och det är precis vad det handlar om. Principen är att presentera idén på en crowdfunding-plattform på nätet, och de som tror på idén kan välja att skänka eller låna ut pengar till projektet. Även om crowdfunding ofta kallas gräsrotsfinansiering är det inte ovanligt att även företag finns bland finansiärerna. De vill dock ofta ha något tillbaka, och lämnar alltså inte rena bidrag.
Olika typer av crowdfunding
Crowdfunding handlar inte bara om att de som tror på din affärsidé skänker pengar till den. Faktum är att det finns olika typer av cordfunding.
- Donationsbaserad crowdfunding är nog den som de flesta förknippar med begreppet crowdfunding. De som tror på idén skänker pengar till entreprenörens projekt.
- Belöningsbaserad crowdfunding innebär att de som skänker pengar till projektet också får någonting. Det kan dock vara svårt att hitta något som är tillräckligt åtråvärt för att folk ska vilja skänka pengar, samtidigt som det inte är för dyrt för att ta medel från den färdiga produkten.
- Klassisk crowdfunding, där finansiärerna ger ett lån till entreprenören, eller betalar i förskott för att få ett exemplar av den färdiga produkten.
- Equity crowdfunding, där de som vill stötta affärsidén investerar i den, och alltså blir delägare.
- Royaltybaserad crowdfunding kan passa när mjukvara eller en app ska utvecklas. Den som ger pengar till projektet får en andel av intäkterna, när produkten blivit lönsam.
Så lyckas du med crowdfunding för din idé
- Nätverka. Det är viktigt att du har ett nätverk när du presenterar din affärsidé, så att du kan skapa intresse och få in kapital. Gå på events, prata med folk och se till att många följer dig i sociala medier.
- Skapa en bild av din affärsidé. För att kunna sälja din produkt, som ju inte finns än, till investerarna, måste du skapa en bild av den. Här spelar bilder och filmer en viktig roll, men det är också viktigt att du skapar en berättelse kring din affärsidé.
- Ge korrekt information. Precis som när du söker finansiering på annat håll är det viktigt att du ger korrekt information om produkterna. Att informationen kan styrkas är ofta ett villkor för få använda crowdfunding-plattformar.
- Välj plattform med omsorg. De stora internationella plattformarna har flest besökare, och där spenderas också mest pengar. Men det kan vara svårt att skära genom bruset på dessa plattformar. Därför kan det vara bättre att välja en mindre plattform, som är inriktad på den svenska marknaden, eller på det område där du vill lansera ditt företag. Det finns plattformar för sociala företag, för hightech-produkter, med mera.
Lyckade exempel på crowdfunding
- Blank Spot Project, en journalistisk plattform på nätet. Grundarna hade som målsättning att få ihop en miljon kronor, och lovade sina finansiärer en färdig sajt och två längre reportage om de lyckades.
- Botanium, ett svenskt företag som säljer en självvattnande blomkruka. Även de fick in mer än en miljon kronor på sin crowdfunding-kampanj.
- Yogayama, ett franchisekoncept för yogastudios. Expansionen finansieras med emission via crowdfunding-plattformen Pepins.
När passar crowdfunding?
Crowdfunding passar när du har en produkt som är enkel att beskriva, och som kan användas av en stor grupp människor. Det underlättar också om det är en produkt som medierna kan vara intresserade av, eftersom medieuppmärksamhet kommer att leda till större nyfikenhet på produkten, och förhoppningsvis fler investerare. Förutom konsumentprodukter finns det många framgångsrika exempel på crowdfunding av appar och dataspel.
När passar crowdfunding inte?
Om du har en idé om en väldigt tekniskt avancerad produkt kan det vara svårt för människor i gemen att förstå sig på den, framför allt om du använder ett tekniskt språk för att beskriva den. För att en produkt ska kunna finansieras med crowdfunding måste den svara mot ett behov i människors vardag.
Hur bokför jag crowdfunding?
Inkomst av crowdfunding för ej utförda prestationer ska redovisas som en skuld. Inkomst som ger andelar till bidragsgivarna ska redovisas som eget kapital, och om bidragsgivarna får skuldebrev ska redovisas som lång- eller kortfristig skuld. När motprestation har utförts omförs skulden till en intäkt. Använd kontogrupp 30 till 34 (huvudintäkter).
Vilka crowdfunding-plattformar finns det?
De största och mest kända är Kickstarter och Indiegogo, samt StartSomethingGood för socialt entreprenörskap. Det finns också plattformar för specifika marknader: Startnext (Tyskland), Verkami (Spanien), FundedByMe (Sverige) m.fl.