Att driva en affiliatesajt kan vara ett sätt att tjäna pengar på sitt intresse, och det kan handla om betydligt mer än småsummor. Det finns många som lever på att driva en eller flera affiliatesajter, och bakom en del av dessa sajter finns framgångsrika företag aktiebolag med flera anställda. I denna artikel kommer vi att gå igenom hur du bygger upp en framgångsrik affiliatesajt, men vi börjar med att besvara en fråga, nämligen Vad är en affiliatesajt?
Affiliatemarknadsföring handlar om att skicka lönsam trafik från en sajt till en annan. Sajten som tar emot trafiken kan vara en webbshop, ett onlinecasino eller ett företag som säljer någon typ av tjänster över nätet. Även om den här typen av marknadsföring har funnits sedan 90-talet är det många som inte vet hur det fungerar.
Marknadsföring via affiliate är prestationsbaserad. Det innebär att sajtägaren får betalt varje gång någon besöker sajten, och sedan klickar sig vidare till webbshopen för att där göra ett köp. Sajtägaren får då en liten del av intäkterna från detta köp: antingen en procentandel av köpesumman eller en engångssumma. Det finns också betalningsmodeller där sajtägaren får betalt per lead (om det rör sig om ett affiliateprogram för ett företag som inte säljer något direkt på sajten), per klick eller per visning av annonsen.
Hur du börjar med affiliate
Det första du bör göra om du vill börja med affiliatemarknadsföring är att hitta din nisch. Kanske har du redan en blogg eller sajt som handlar om ett intresse som du har. Skulle det gå att tjäna pengar på detta? Om du inte har någon sådan sajt idag får du starta en. Det är viktigt att du utgår från ett intresse som du själv har, såvida du inte tänker köpa texter till sajten.
Innehållet på sajten måste vara engagerande, men det ska också vara möjligt att tjäna pengar på det. Det kan därför smart att välja en nisch där konkurrensen inte är alltför stor. Om mode är ditt största intresse kanske du ändå ska välja en annan inriktning på din sajt, för det kan vara svårt att tränga igenom bruset av alla modebloggar. Här gäller det att göra en avvägning mellan det egna intresset, och vad som kan bli lönsamt för dig.
För att kunna placera affiliatelänkar på din sajt behöver du vara ansluten till ett affiliateprogram. Det finns flera affiliatenätverk, och varje nätverk har flera program. Du registrerar dig och skapar ett konto hos nätverket, och sedan kan du “ansöka” med din sajt för de olika programmen. Ibland vill företaget godkänna din sajt innan du kan använda deras affiliatelänkar, ibland blir du godkänd med en gång, och då kan du lägga upp länkarna på din sajt direkt.
Sökmotoroptimera din sajt
När sajten är uppe, har intressant innehåll, och länkarna är på plats ska du inte tro att allt arbete är gjort. Nu är det dags att se till att din sajt får läsare, som också klickar på affiliatelänkarna. Det bästa sättet att göra detta är att sökmotoroptimera din sajt, så att den rankar högre i sökmotorerna. Det finns mycket skrivet på nätet om hur du ska göra detta, och det finns också flera böcker i ämnet. Några grundläggande tips är följande:
- Se till att mycket text på din sajt. Ju mer konkurrensutsatt din nisch är, desto viktigt är det att texterna är långa och unika. Skriv med egna ord, vilket din lärare troligen uppmanade dig till när du gick i skolan.
- Se till att det finns bilder på sajten, och att det framgår genom alt-taggar vad bilderna föreställer.
- Bestäm vilka ord du vill att din sajt ska synas på i sökresultatet, och skapa en sida för varje sökord. Se till att ordet finns i sidans huvudrubrik(h1), och också gärna i någon av underrubrikerna. Överdriv dock inte, det ska fortfarande vara en normal och läsbar text.
- Skaffa länkar till din sajt, men se till att det är en viss kvalitet på länkarna. Kan du få andra sajtägare, inom samma nisch, att länka till din sajt? Vad har du att erbjuda i utbyte? Finns det andra sätt på vilka du kan få länkar till din sajt?
- Sätt upp Google Analytics och Google Search Console på din sajt, så att du kan se varifrån dina besökare kommer, och hur många av dem som klickar på affiliatelänkarna. Då kan du upptäcka saker som behöver rättas till. Kanske finns det en sida på din sajt som får besökarna att lämna webbplatsen, utan att klicka på någon länk.
När man arbetar med sökmotoroptimering är det viktigt att ha tålamod. Åtgärderna kommer inte att ge resultat direkt. Det är inte ovanligt att det dröjer minst ett halvår innan belöningen kommer.
Sociala medier
Ett sätt att komplettera sin sökmotoroptimering är att skapa konton i sociala medier, och använda dessa för att driva trafik till sin affiliatesajt. Det här kan fungera, men det är viktigt att tänka på två saker.
För det första påverkar sociala medier inte rankingen i sökmotorer, tvärtemot vad många tror. Det betyder inte att det är meningslöst att lägga ned tid på sociala medier, men detta arbete måste tillföra något i sig självt.
För det andra bör du välja sociala medier efter din nisch. Om ämnet för din sajt är väldigt visuellt, exempelvis mode eller skönhet, är Instagram eller Pinterest troligen bäst. Om din sajt istället handlar om något som bäst förklaras i ord, ska du kanske välja Twitter eller Facebook. Tänk också på att interagera med andra användare, och inte bara framhäva ditt eget innehåll.
Vad kostar det att ha en affiliate-sajt?
Att driva en affiliatesajt kostar inte mer än att driva en annan sajt. Du betalar till ditt webhotell, men det kostar inget att gå med i ett affiliatenätverk – du hjälper ju nätverket att tjäna pengar.
Vad är ett affiliatenätverk?
Ett affiliatenätverk är ett företag som erbjuder olika affiliateprogram. Du registrerar dig hos nätverket och kan sedan ansöka med din sajt till nätverkets olika program.
Hur fungerar affiliatemarknadsföring?
I korthet handlar afilitemarknadsföring om att placera länkar på sin sajt, och därigenom föra trafik till ett företag. Om den här trafiken resulterar i intäkter för företaget belönas den som har sajten med länkarna.