Vill du starta eget? Du har en spännande resa framför dig. Att driva ett företag innebär en hel del arbete, men de allra flesta entreprenörer skulle säga att det är värt det. Även den som försökt, och misslyckats, kan ha gjort nyttiga erfarenheter på vägen. Kanske har hen rent av startat ett nytt företag, som gått bättre än det första.
Bara att starta ett företag kräver en del, men låt det inte avskräcka dig. Om du går igenom de elva stegen som vi listar i den här artikeln kommer processen att starta företag att gå betydligt lättare.
- Affärsidén
Först och främst krävs en affärsidé. Alla verksamheter har en, om det så rör sig om ett gatukök eller en frisersalong. Affärsidén behöver nämligen inte vara unik. Däremot bör den vara bärkraftig. Sondera marknaden. Om du bor på en ort där det inte finns något gatukök, eller någon frisersalong, då kanske det är en bra idé att öppna en.En bra affärsidé kan vara såväl stor som liten, men för att veta om den är bärkraftig måste du testa den i praktiken. Att omsätta sin affärsidé i praktiken kräver en hel del arbete, men är nästan alltid värt det, oavsett om utfallet blir lyckat eller ej. Om du inte skulle lyckas första gången kan du lära av dina misstag, och sannolikheten blir större för att du ska lyckas nästa gång. - Produkten
Du måste kunna erbjuda något som kunden vill ha. Du kanske tycker att din affärsidé är något som alla borde vilja ha, men har du provat att se det hela från kundens perspektiv? Kanske måste du ändra din affärsidé lite för att kunna erbjuda en produkt som svarar mot kundens faktiska behov.Har du möjlighet att testa din produkt – gör det! Om du vill sälja en fysisk produkt kan du prova att sälja den på Blocket, Tradera eller hyra ett bord på en marknad. - Affärsplanen
En affärsplan är bra av två anledningar. För det första är den ett måste när du söker extern finansiering. För det andra gör affärsplanen det lättare för dig att konkretisera affärsidén för dig själv. Skriv därför en affärsplan där du besvarar följande frågor:-
- Hur ser ditt företags produkt ut?
- Hur ser målgruppen ut, och vad har de för behov?
- Hur ser marknaden ut idag, och kommer den att förändras i framtiden?
- Vilka är dina konkurrenter, och hur skiljer din produkt sig från konkurrenternas?
Gör också en översiktlig budget i din affärsplan.
-
- Företagsformen
De vanligaste bolagsformerna i Sverige är enskild firma och aktiebolag, men det betyder inte att någon av dessa är rätt val för ditt företag. Kanske passar handelsbolag eller kommanditbolag bättre för den verksamhet som du har tänkt dig? - Nätverket
Att testa sina idéer på personer i sin omgivning är A och O för att mejsla fram en konkurrenskraftig produkt. Men det betyder inte att du bör lyssna på dina nära och kära när det handlar om hur du ska driva ditt företag.
På de flesta orter finns företagarnätverk, och finns det inget där du bor kan du kanske hitta ett på Facebook eller Linkedin. När du har tillgång till ett sådant nätverk kan du få svar på dina frågor om entreprenörskap och företagande, men också knyta kontakter och hitta potentiella kunder.
I många nätverk av den här typen kan du hitta en mentor, alltså en affärsman eller -kvinna med erfarenhet som kan dela med sig sina kunskaper, och kanske hjälpa dig att undvika de misstag som andra har gjort före dig. - Finansieringen
Oavsett vilken verksamhet du har tänkt dig kommer du att behöva pengar. Det är ytterst få bolag som går med vinst från första början, och du bör vara beredd på att det kan dröja även för dig innan intäkterna kommer.Har du eget kapital att ta av, eller kommer du att behöva extern finansiering? Det finns många typer av bidrag att söka, och om du är arbetslös kan du ansöka om starta eget-bidrag, eller stöd till start av näringsverksamhet, som det egentligen heter.Kanske kan du få någon i ditt nätverk (se punkt 4) att gå in som finansiär eller delägare i ditt företag. Tänk bara på att detta för det mesta innebär att du också lämnar ifrån dig en del av makten i företaget. - Budgeten
I affärsplanen (punkt 2) ingick att göra en översiktlig budget, men nu är det dags att skapa en mer detaljerad variant. Börja med att göra en sammanställning över förväntade kostnader och intäkter under företagets första år. Kommer intäkterna att täcka kostnaderna, och dessutom generera ett överskott?Det är få verksamheter som går med vinst från start. Det beror bl.a. på att investeringar ofta krävs i början. Det kan handla om inköp av inventarier, betalning av förskottshyra på lokal, inköp av råvaror och mycket annat. Det är viktigt att det går att finansiera dessa utgifter.
Tänk också på att många utgifter varierar mellan olika bolagsformer. Dina inkomster från företaget beskattas t.ex. på olika sätt beroende på om ditt företag är ett aktiebolag eller en enskild firma. Ta hänsyn till detta när du gör din budget. - Webbplatsen
Ett företag som inte finns på nätet finns inte alls, i de flestas ögon. Ytterligare en viktig anledning till att registrera en webbplats för ditt företag är att ingen annan kan registrera domänen, och utge sig för att vara ditt företag. Registrera därför gärna domänen innan du registrerar ditt bolagsnamn hos Bolagsverket. Bäst är att registrerar både .se- och .com-domänerna. Om du tänker dig en framtida expansion i andra länder kan det vara bra att registrera domäner för dessa länder redan nu.När du kommer igång med din verksamhet vill du ha en färdig webbplats, som klart och tydligt förklarar vad ditt företag gör. Detta gäller även om du inte driver en webbshop. Många kommer nämligen att googla ditt företag, och en snygg och informativ webbplats bidrar till att skapa förtroende för ditt företag. - Registreringen
Registrera firman när du känner dig redo att starta verksamheten. Du måste börja momsdeklarera direkt när du är registrerad för moms, så gör inte detta för tidigt. Du registrarar alltid din firma hos Bolagsverket, men beroende på bolagsform kan du även behöva registrera den hos Skatteverket.Det är enkelt att registrera ditt företagsnamn på verksamt.se, men det kan hända att någon annan redan har registrerat namnet. Därför är det bra att ha minst två namn i reserv, du kan skicka in alla tre på samma gång. Se också till att ha registrerat dessa domännamn, så du inte måste köpa dem dyrt från någon annan. - Företagsnamnet
Du har troligen redan bestämt vad ditt företag ska heta, men nu är det dags att registrera ditt företagsnamn. På detta sätt förhindrar du att någon annan kan använda namnet. Aktiebolag och ekonomiska föreningar får sina namn skyddade i hela landet vid registrering. För övriga företagsformer gäller skyddet i det län där företaget verkar. Om du också vill skydda ditt företags logotyp gör du detta hos Patent- och registreringsverket. - Testet
Nu är sanningens minut här: kommer din affärsidé att fungera i verkligheten? Det kan du inte veta förrän du har försökt.